Saturday, July 5, 2008

Berita dari Medan..

Agak lama juga tak hantar nukilan dalam blog ni..sibuk dengan pelarasan segala-galanya sekembali dari penjelajahan ke Medan. Terlalu banyak perkara yang perlu dibereskan. Apapun saya tak mampu nak bawa balik pulang banyak cenderahati buat kalian yang membaca. Cuma pengalaman mungkin yang mampu saya berikan. . Syukur..Alhamdulillah..Kalau sebelum ini saya hanya membaca keadaan masyarakat di sana, anak-anak yang tercicir dan sebagainya, dengan takdir Tuhan saya dapat sampai ke salah sebuah daerah di Sumatera Utara, Medan, untuk mengamati keadaan sebenar. Banyak bezanya. Positif ada, negatif pun ada. Kita cerita yang negatif kemudian. Kita lihat yang positifnya dulu. Belajar.. Dari segi material dan kemudahan jauh bezanya dengan kita. Tapi dari segi semangat menuntut ilmu, saya kira patut kita contohi. Anak-anak jalanan meskipun berjalan mencari kotak-kotak, kertas dan sebagainya, masih mempunyai keazaman untuk belajar menuntut ilmu. Seperti tidak percaya yang mereka ini berjalan di sekitar kota Medan mencari bahan kitar semula untuk dijual bagi membantu ayah dan ibu mencari pendapatan tambahan. Apabila ditanya apakah kerja ini dilakukan sepanjang hari?. Jawabnya tidak. Hanya selepas tamat waktu persekolahan (waktu petang). Lihatlah betapa susahnya mereka berusaha mencari wang bagi menampung kehidupan seharian dan sudah semestinya juga perbelanjaan untuk mereka belajar di sekolah. Lantas saya segera menyumbangkan beberapa buah buku buat anak-anak ini sesuai dengan misi program, penjelajahan bakti. Semoga mereka peroleh motivasi untuk terus belajar demi masa depan.

No comments: