Tuesday, September 9, 2008

Lawatan Sambil Belajar bukan hanya untuk pelajar..

Sebelum ini dalam pemikiran saya, lawatan sambil belajar hanya relevan untuk para pelajar dan mungkin guru-guru yang menjadi guru pengiring untuk lawatan tersebut. Kalau di universiti, juga boleh diterima. Pengalaman saya menjalankan misi antarabangsa menjelajah ke medan pada awalnya juga dinamakan "Lawatan Sambil Belajar ke Medan". Tetapi tajuk program ini tak diterima kerana nama program itu seakan lapuk. Jadi, untuk menjadikan program itu dilihat lebih global, Bahasa Inggeris digunakan, 'An Excursion to Medan". Juga tak diterima. Perlu diubah nama itu kepada sesuatu yang berbentuk kebajikan. Universiti saya ini menekankan program yang berbentuk kebajikan. Fikir punya fikir, ilham datang untuk menamakan program ini "Penjelajahan Bakti ke Medan". Baru diterima walaupun ada lagi bunyi-bunyi oleh beberapa individu. Saya tak nak cerita tentang program ini tapi nak tengok kepada nama program "Lawatan Sambil Belajar". Rupa-rupanya ahli Parlimen juga memerlukan Lawatan Sambil Belajar..Bukan hanya untuk pelajar..Kalau ahli-ahli parlimen ini berada di universiti saya, pasti kertas kerja mereka ditolak bulat-bulat oleh Pelulus Program Antarabangsa.

No comments: