Thursday, June 19, 2008

ROS di SMK Dato’ Zulkifli Muhammad, Slim River : Menyingkap Kenangan

Melangkahkan kaki ke sekolah lama sudah pastinya mengingatkan kita kenangan lalu tatkala bergelar pelajar sekolah. Bermula pada 9 Jun 2008, saya berkesempatan untuk menjalankan ROS di sekolah ini. Saya sempat belajar di sekolah ini selama 3 tahun. Selepas tamat PMR, saya berpindah ke sekolah lain. Banyak juga perubahan yang berlaku. Mungkin kerana gurunya pun sudah ramai yang bertukar. Maka dasar dan matlamat pun turut diperbaharui. Lapan tahun yang lalu, saya datang ke sekolah sebagai pelajar. Kini, saya datang ke sekolah sebagai bakal guru yang ingin mencari pengetahuan, selok-belok tentang sekolah. Banyak betul perkara yang saya tak tahu sebelum ini. Maka di kesempatan ini, saya mencari sebanyak mungkin ilmu itu sebagai persediaan sebelum bergelar guru. Beberapa ungkapan penting menjadi peringatan kepada saya. “Mental yang kuat”, “Jiwa Guru”, “Pengorbanan”, “Keseimbangan”, “Kepuasan”, dan banyak lagi ungkapan yang menggambarkan imej guru sebenar. Ada kisah dan nasihat di sebalik ungkapan-ungkapan itu.

1 comment:

Anonymous said...

wah..dah jadi cikgu skang..